יום ו', יב’ בשבט תשע”ט
    אתר בית הספר  |  דף הבית  |  יצירת קשר  
סיכום מהלך הלמידה בנושא חומרים.והמושגים:תכונ ות: צבע, ריח, טעם, קשיות, ציפה, מסיסות במים, מוליכות חום, מוליכות חשמלית, מגנטיות, בעירות, מצב צבירה בטמפרטורת החדר, צפיפות.

מה למדנו בנושא חומרים?תכונות חומרים ושימוש | מסה נפח וצפיפות | גוף וחומר | גזים נוזלים ומוצקים נעזרנו בספר "חוקרים חומר ואנרגיה א'" שיעור #1 פתיחה עברנו על דף הנחיות לתלמיד לגבי אופן הלימוד במדעים.חשבנו מה מסמן באופן הכי פשוט את החכמה של בני האדם- יכולתם לבנות ולהשתמש בכלים.שמנו לב שסביבנו קיימים אינסוף כלים.עשינו ניסוי מחשבתי- האם אפשר להחליף את כל הכוסות בבית לכוסות פלסטלינה? ערכנו רשימת תכונות של הפלסטלינה. והסקנו שלא כדאי.מזגנו מים רותחים לסדרת כוסות, וראינו שחומרים מסוימים מוליכים את החום כל כך מהר- שפשוט כואב לגעת בכוס! שיעור #2 ניסוי- מאפייני חומריםשאלנו שאלות מגוונות על שתי תופעות- השקית המתנפחת והמבחנה ההפוכה. שמנו לב שכרטיסיות השאלות עוזרות לנו לגוון ולהגיע אל שאלות שלא חשבנו עליהן.כל קבוצה מיינה "5 אבנים" מחומרים שונים על פי מאפיינים שונים, וערכה את המידע בטבלה מסודרת. האתגר היה לחשוב לבד באיזו שיטה למדוד כל מאפיין- בנות שקלו במאזניים, הציפו את הקוביות בתוך כוס מים, חיברו למעגל חשמלי, מיגנטו ועוד.נחשפנו לרשימת מאפיינים של חומרים שילוו אותנו בנושא שנלמד. שיעור #3 המתודה המדעיתלמדנו על ג'וזף פריסטלי, מדען מלפני 50 שנה, שגילה שתי תכונות מ יוחדות של גז החמצן: נחיצותו לבעירה (למשל של נר) ולנשימה (של עכבר, למשל).הבנו את סדרת הניסויים שערך, בעזרת פעמוני הזכוכית והאבקה האדומה, בעזרתם הפיק וכלא את החמצן.הדגשנו את החזרות על כל ניסוי, ופרסום התוצאות. שיעור #4 התפתחות השימוש בחומריםצפינו במצגת ומילאנו דף צפייה. שאלנו מהו חומר? האם השתקפות במראה היא חומר?סיכמנו שלכל החומרים בעולם יש 3 תכונות משותפות: נפח, מסה ומצב צבירה.נזכרנו גם בכמה תכונות מבדילות.עברנו על התפתחות השימוש בחומרים ע"י האדם במהלך ההיסטוריה-מהאבן הפשוטה ועד הפלסטיק המתוחכם. שיעור #5: הרכב האוויר נשמנו עמוק, שאפנו ובדקנו- מה נכנס ומה יוצא?ציירנו "גרף עוגה" וחילקנו אותו לפי אחוזי הגזים השונים המצויים באוויר סביבנו. ראינו שהחמצן ממלא כחמישית מנפח האוויר. דיברנו מעט גם על פד"ח (הזכרנו את "מערת הכלבים"), חנקן וגזים אחרים.ערכנו הדגמה עם בקבוק ונר בוער, ובמקביל מילאנו דו"ח ניסוי-הבדלנו בין שלבי כתיבת הדו"ח השונים:) השערה) כלים וחומרים) שלבי הניסוי (מה עשינו?)) תצפית (מה קרה?)) תוצאות, הסבר ומסקנות (למה זה קרה? מה לומדים מהניסוי?) ראינו שבעירת הנר ניצלה את החמצן שהיה בתוך הבקבוק, והפכה אותו לפד"ח, שביעבע החוצה.בגלל שכעת חסרים גזים בבקבוק, נשאבו פנימה מים בנפח של... כחמישית מנפח הבקבוק! תכונות חומרים:במעבדה עבדנו בקבוצות על הולכת חום, הולכת חשמל ומסיסות. שמנו לב למכשירים וכלים שונים שיש בהם חומרים מוליכים ומבדדים- מגהץ, סיר, קומקום חשמלי, וראינו למה כל חלק עשוי דווקא ממה שהוא עשוי. ופעם נוספת במעבדה- ערכנו סדרת הדגמות לגבי תכונות נוספות- קשיות וחוזק (מה ההבדל בין השתיים?), - חרצנו חומרים בעזרת חומרים אחרים, וראינו שמי שנשרט- פחות קשה.שמנו לב שקרשי חיתוך יכולים להיעשות מחורים קשים או חומרים חזקים- לפי השימוש המסוים בהם (לחיתוך יומיומי, או לשבת).אלסטיות ופלסטיות- גומיה, קפיץ וקשת חוזרים לצורתם המקורית אחרי מתיחה, לעומת פלסטלינה (למשל) שנשארת כמו שהיתה.פגשנו גם חומר מיוחד שיש בו את שתי התכונות הסותרות (סילי פוטי- הסבר באנגלית על החומר בביצים הצבעוניות שראינו)בעירות- הצתנו אלכוהול נוזלי, שנראה ממש כמו מים, וראינו שהוא נדלק.מגנטיות- דיברנו על הקטבים של המגנט שנמשכים או נדחים, ושמענו על הרכבת המגנטית ביפן. לגבי כל תכונה ניסינו לחשוב מתי אנו מנצלים אותה לשימושנו. למדנו על המושג "חומר" לעומת המושג "גוף". כתבנו מתכון לעוגה שחסרים בו הגופים... ויש רק חומרים. עשינו סבב- כל בת מצאה חומר סביבה, ושמה לב באיזה גוף הוא מופיע, ולמה דווקא בגוף זה החומר מתאים. תירגלנו בש.ב את הנושא הזה. אירגנו את מצבי הצבירה השונים לפי הסדר- מוצק>נוזל>גז, ושמנו לב איך ניתן להעביר חומר ממצב למצב בעזרת הוספת חום (התכה, התאדות) או בכיוון השני- בגריעת חום (התעבות, התמצקות).הבחנו במאפיינים המיוחדים של כל מצב- מוצק שומר על צורתו ונפחו, נוזל זורם ומשנה צורה, אבל שומר על הנפח, והגז- שלא שומר על צורתו ונפחו אלא מתפשט לכל גודל הכלי בו הוא נמצא. לבסוף נזכיר גם שעסקנו בנושא שהוא "טכני" אך מאוד חשוב- ייצוג מידע חזותי (שרואים) בטבלאות ובאיורים, שיחקנו "רביעיות" ולמדנו קצת איך נקראים הייצוגים השונים. מדידה: נפח מסה וצפיפותעברנו על תוכן הפרק בספר, ראינו את ראשי הפרקים של נושא מדידה. שמנו לב למגבלות המדידה באמצעות חושים, שיכולים להטעות אותנו. התמקדנו במדידת נפחים. הכרנו את המשורה והשנתות, והמושג נפח קיבל הגדרה מסודרת.הבנו מהו תלת מימד, ובעיקר התנסינו באיך מחשבים נפח של תיבה; נפח של נוזל; ונפח של מוצק (משקיעים אותו במים ומודדים בכמה עלו פני הנוזל).שמנו לב מדוע לא ניתן לכייל כלי מדידה לנפח נוזלים בעזרת סרגל, למשל. ומצאנו את הדרך הנכונה לכייל את הכוס שלנו. יישר כוח על הסבלנות! הוכחנו שגם אוויר תופס מקום, וכתבנו במחברת דו"ח ניסוי. עברנו לעסוק במסה: ראינו סוגי מאזניים ומשקלים שוניםראינו שמסה מודדים ע"י שקילה, ויחידות המידה הן גרם, קילוגרם וטון.מסה = כמות החומר בגוף מסוים.שמנו לב שבשפת היומיום אנו קוראים למסה=משקל, אך מבחינה מדעית זה לא מדויק.למה? מפני שבתנאי כבידה אחרים (למשל על ני הירח, או בכוכבי לכת אחרים) יש עוצמת משיכה אחרת, ולכן-גוף בעל מסה מסוימת ישקול על פני הירח רק שישית מאשר על פני כדור הארץ. עברנו לדבר על צפיפות.הנה כאן תוכלו לצפות בסרטונים שהבטחתי- מגדל חומרים ב9 קומות!! (רצף למידה>צפיפות)ביצים צפות (אפשר לנסות לבד בבית, רק שימו לב שכדי להמיס כל כך הרבה מלח במים, כדאי להרתיח אותם)ואדם שבודק את הצפיפות של עצמו ואפילו חנקן נוזלי- שזה לא הכי קשור דווקא עכשיו, אבל פשוט יפה ומדליק. אז מהי צפיפות?צפיפות- תכונה של חומר, שקובעת האם יצוף על פני חומר אחר.תכונת הצפיפות אינה משתנה בין גוף לגוף באותו חומר- לא משנה אם מדובר בקרש ענק או קוביה זעירה- הם יצופו על פני מים.ולא משנה אם זו קוביית ברזל קטנה או גדולה- הצפיפות של הברזל קבועה (7.8).כדי לחשב את הצפיפות, עלינו לחלק את המסה של הגוף בנפחו. יש לזה נוסחה קבועה.ראינו שתרגיל כזה על גופים שונים שעשויים מאותו חומר- מביא לתוצאה זהה= הצפיפות קבועה. הדגמנו מגדל חומרים צבעוני, וציפה של ביצה- דיברנו על ים המלח, למשל.בדקנו צפיפות של קוביות מחומרים שונים.תירגלנו בספר. סיפרנו על ארכימדס היווני והפדיחה שלו,שהצילה את חייו- כשגילה באמבט איך יוכל לוודא אם הכתר עשוי מזהב. הוא שם לב לדרך למדידת הנפח של הכתר, וכך כשישקול אותו- יגלה את הצפיפות. אם הצפיפות תצא מתאימה לצפיפות של זהב- סימן שהצורף זכאי! סרטונים על צפיפות כולל משחק- למיין לפחים את המושגים השונים.

 
 
חדשות
רצפי למידה
רצף למידה במדעים - ו  
רצף למידה במדעים - ה  
רצף למידה במדעים - ז  
הדמיות והעשרות