יום ו', יב’ בשבט תשע”ט
    אתר בית הספר  |  דף הבית  |  יצירת קשר  
סיכום הלמידה,והמושגים:ההיס טוריה של התא: הוק, ואן לבנהוק, שליידן ושוואן.מאפייני חיים בתא: נשימה, התרבות, גדילה, צריכת מזון ואנרגיה, תגובה לגירויים.המיקרוסקופ: מיקרוסקופ אלקטרוני, עדשה, תכשיר, תא צמח ותא בע"חאברונים: גרעין, ציטופלזמה, קרום, חלולית, כלורופלסט, דופן. (מיטוכונדריון, ריבוזום, אברון גולג'י, רשת תוך תאית)סוגי תאים: תאי שריר, תאי עצב, תאי דם, תאי זרע, תאי אפידרמיס, תאי היונקות.התא במידרג הביולוגי.מה לא עשוי מתאים. התאמה בין מבנה לתפקוד.

~~~~~~~ התא ~~~~~~~~~~~~~~התחלנו ללמוד בספר "מדעי החיים לכיתה ז'". מבוא לביולוגיה:ערכנו רשימה של מאפייני החיים - העקרונות המשותפים לכל יצור חי:* נושם (חילוף גזים)* ניזון ומפריש (אוכל ו...)* גדל ומתפתח.* תגובה לגירויים- ינוע לכיוון שבו יותר נוח לו לשרוד, מתרחק מסכנות.* רבייה. ראינו איך אפילו חד-תאיים כמו חיידקים או אמבות יכולים להתרבות. הם פשוט גדלים ומחלקים את עצמם לשניים.מאפיין חשוב נוסף אפשר לראות על יצור שהיה חי אפילו אחרי מותו- המבנה התאי.לשיעורי בית כתבנו מהם צרכי הקיום הנחוצים לכל היצורים החיים. ערכנו ניסוי והוכחנו שזרעי שעועית אכן נושמים. מילאנו דו"ח ניסוי מסודר. פרק 3: התאלמדנו על גילוי התאים. על הוק שבנה מיקרוסקופ וחקר חתיכות מעץ שעם. על ואן לבנהוק שגילה יצורים זעירים בשלוליות ליד ביתו, וגם בלכלוך בין שיניו (איחס!). שוואן ושליידן הרחיבו וקבעו שכל היצורים החיים בנויים מתאים, ולבסוף הוגדר גם שתא נוצר מתא. (הכרנו את הניסוי של רדי (עמ' 9) על הבשר והזבובים). צפינו במיקרוסקופ ברקמת אפידרמיס (ציפוי) של בצל, ובתאי אפיתל (רירית) של הלחי. למדנו איך להכין תכשיר ואיך להפעיל את חלקי המיקרוסקופ, לדייק את העדשות ולזהות מה רואים. צבענו את התכשירים בעזרת מתיל כחול, שהכהה עבורנו את גרעיני התאים, כך שיכולנו להבחין בקרום ובגרעין של כל תא. בדקנו מה מקומו של התא במידרג הביולוגי. נעזרנו בהדמיה שמיקדה אותנו בכל פעם ברמה יותר ויותר קטנה. שמנו לב שכל רמת ארגון עשויה מהרבה חלקים מהרמה שקטנה ממנה. למשל- רקמה עשויה מהרבה תאים, ותא- עשוי מהרבה אברונים. אחרי ההדמיה עברה כל בת לשאלון הערכה (ללא ציון) וחלק מהקבוצות צפו בסרטון- כוח ה10. [ההדמיות והסרטון נמצאים באתר]מילאנו את הפרטים על התאים ומיקומם בתרשים מארגן. שמנו לב שהתא מקיים את מאפייני החיים. "נושם", "ניזון", גדל ומתנועע, ואפילו מתרבה. מבנה התאהכרנו כמה מהאברונים החשובים בתוך התא.לכל התאים בעולם ישקרום,גרעיןוציטופלזמה (שהיא ג'ל-נוזל תוך תאי). לתאים הצמחיים יש גם את אלו, ובנוסף-דופן,חלוליתוכלורופלסטים.דיברנו על תפקידם של אברונים אלו ולאיזה איבר בגוף האדם הם דומים.נעזרנו בהדמיה כדי לבנות תא עם כל מרכיביו. קרום התא- ערכנו ניסוי בו למדנו מה משמעותו של קרום בררני. ראינו שרק חלקיקי היוד הקטנים מצליחים לעבור דרך שקית הדיאליזה, ואילו העמילן לא מצליח. הבנו שגם הקרום העוטף את התאים מתפקד כמסננת, ודואג להפריד בין תוך התא לחוץ, ומעביר רק חומרים מתאימים.[למתעניינות- הדמיה על חלקים נוספים בקרום התא] כאן גרעין התא- למדנו בשיעור בונוס מיוחד על מאפייני גרעין התא, החומר הגנטי המדהים, והגענו להתפתחות מחלת הסרטן. ראינו אילו מנגנוני הגנה מופלאים מגנים על גופנו מפני המחלה, ודיברנו גם על גורמי סיכון וקצת על תורשה. (מה עם עוד אברונים??) סוגי תאים - התאמה בין מבנה לתפקודבגופנו יש תאים רבים, בכולם (כמעט) יש את האברונים הבסיסיים, אך לכל אחד יש תוספות וצורה מיוחדים, לפי תפקידם.תאי השריר מוארכים וגמישים, כדי שיוכלו להתכווץ.תאי העצב מפוצלים ובעלי שלוחות רבות, כדי שיוכלו להעביר מידע לתאים אחרים.תאי הדם האדומים עדולים וחסרי גרעין, כדי שיוכלו להידחק בנימי הדם הדקיקים.תאי הדם הלבנים יכולים לשנות את צורתם ו"לבלוע" חיידקים וגורמים זרים בגוף.תאי הזרע מלאי אנרגיה וזעירים כדי שיוכלו להעביר את הDNA לביצית.תאי האפידרמיס (חיפוי, כמו עור או שכבה חיצונית בצמחים) מסודרים כמו חומה כדי להגן על הרקמות שתחתם.תאי היונקות פיתחו שלוחה ארוכה כדי להגדיל את שטח הקליטה של מים מן האדמה. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ התחלנו וסיימנו את נושא המגוון הביולוגי. שמנו לב שלכל יצור יש שיוך למשפחה, לסדרה, למחלקה, למערכה, ולממלכה מתאימה. בדף מפת המושגים סידרנו את כל המושגים וההתפצלויות, כדי שיישב לנו בראש. שמנו לב כמובן למאפיינים של כל קבוצה - מה משותף לכל הצמחים בעולם, ומה מייחד את פרוקי הרגליים. פעילויות, הסברים ועוד- בכתבה זו:http://www.neria.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=294467 יצאנו להגדיר פרחים בשטח. יישר כוח לסיירות שיצאו באומץ והביאו לנו פרחים מרהיבים וחמודים למיניהם, יישר כוח למגדירות שמצאו לנו את השם המדויק, וכמובן למסודרות שישבו יחד וכתבו בפרוטרוט את תיאורו של כל פרח, והמשפחה אליו הוא משתייך.מה שלא הספקתן- השלמתן בבית, והוגשו לתערוכה עבודות מקסימות.מעכשיו- בכל טיול! - עליכן למצוא מורכבים, מצליבים, פרפרנים, סוככיים ודגניים :) שאלון מקוון 20 שאלות על התא שאלון דיגיטלי ובו 20 שאלות לתרגול בנושא התא. תשובותיכן יגיעו אלי ואוכל לדווח לכן מה הציון. בהצלחה!

 
 
חדשות
רצפי למידה
רצף למידה במדעים - ו  
רצף למידה במדעים - ה  
רצף למידה במדעים - ז  
הדמיות והעשרות