יום ו', יב’ בשבט תשע”ט
    אתר בית הספר  |  דף הבית  |  יצירת קשר  
סיכום הלמידה,ומושגים:מערכת העצבים, מערכת התנועה (שלד ושרירים), מערכת ההובלה (דם) מערכת הנשימה, מערכת העיכול, מערכת ההפרשה (שתן), מערכת הרבייה. התאמה בין מבנה לתפקוד.מוח, חוט שדרה, סיבי עצב. איברי חישה.שמות העצמות . מפרקים. העור- בלוטות זיעה, בלוטת חלב, אפידרמיס... בית החזה, ריאות, סימפונות, קנה, סרעפת. חילוף גזים.קיבה, מעי דק, מעי גס, וושט, בלוטות, מיצי עיכול.כליה. צינור השתן, שלפוחית, שופכה. שיתוף הפעולה בין מערכות בגוף. תפקידי כל מערכת.

~~~~~~~~~~~~ מערכות בגוף האדם ~~~~~~~~~~; פרק 4- על המערכות השונות בגוף האדם.ציירנו בניין רב קומות ושמנו לב שיש בו צינורות רבים- המובילים מים, ומפנים את הביוב מכל בית, חוטי חשמל, טלפון ותקשורת, ועוד.>> גילינו מה הנמשל: כל אחד מתאי גופנו הוא כמו "דירה" בבנין. הוא צריך חמצן ומזון כדי להפיק אנרגיה, ושיפנו ממנו את הפסולת והפד"ח שנוצרים בתוכו.מערכות הגוף השונות דואגות לאספקת החומרים, הפרשת הפסולת, הובלת החומרים בגוף, הנעתו ופיקוח על כל התהליכים.בטבלה סידרנו את כל המערכות, האיברים האופייניים בהן ותפקידן. שמנו לב להתאמה בין המבנה של המערכת (הצורה) לבין התפקיד שלה. אירגנו בטבלה את המערכות, האיברים בתוכם, התפקיד והוספנו- מחלות שונות שפוגעות במערכת. צפינו בסרטון המדמה את גוף האדם למכונה. שיחקנו בהדמיות שלימדו אותנו פרטים נוספים על פעולתן של המערכות השונות: הדמיית מערכת הנשימה הראתה את חילופי הגזים בגדול ובקטן. פההדמיית מערכת העיכול הדגימה אילו רכיבי מזון מתפרקים בכל שלב במסלול העיכול. פההדמיית מערכת העצבים הראתה את כל המידע שעובר במוח בזמן שאנו מחליטים לאכול תפוח. פההנענו קטע מוגדל מן העור וראינו את מבנהו ושכבותיו, כולל בלוטות הזיעה והחלב. פהשיחקנו בעצמות ובשרירים. פהלגבי מערכת ההובלה (הדם) עשינו הדמיה אחת, פה ובהמשך (פרק 5) נרחיב ונלמד אותה לעומק. ראינו שהמערכות השונות עובדות בתיאום זו עם זו.כאשר אנו פעילים במיוחד, תאי השריר עובדים קשה ומפיקים אנרגיה רבה. לצורך כך עליהם לקבל הרבה חמצן ממערכת ההובלה, ולכן הלב פועם מהר במיוחד. הריאות מחליפות אוויר בקצב מוגבר, ולכן נשימותינו נעשות תכופות ועמוקות. שמנו לב שכדי לקרר את הגוף מעודפי החום, ישנן על העור שתי תופעות: הזעה (כאשר הנוזל מתאדה מעל העור הוא גורם לקירורו) והסמקה (כלי הדם הסמוכים לעור מתרחבים ולכן אנו אדומים יותר, כדי לאבד יותר חום אל החוץ).בהדמיה נוספת ראינו שאספקת הדם למערכות השונות משתנה בהתאם לפעילות באותו הזמן. בזמן פעילות מאומצת השרירים מקבלים המון דם, ואילו לאחר ארוחה- מערכת העיכול מקבלת את העיקר. המוח ממשיך לאורך כל הזמן לקבל את אותה הכמות, כי הוא המפקח על הכל. כל ההדמיות והסרטונים - בכתבה מערכות בגוף האדם. למדנו איך למדוד דופק ולספור נשימות, לפני ואחרי מאמץ גופני.

 
 
חדשות
רצפי למידה
רצף למידה במדעים - ו  
רצף למידה במדעים - ה  
רצף למידה במדעים - ז  
הדמיות והעשרות